Flows of Life

Assalamu'alaikum.

Fuh fuh, tajuk entri pon tah pape. Kahkahkah. Sedarlah wahai diri, takde orang baca pun post kau ni. Har, kesah plak aku seh. Btw, entri sebelum ni aku ada acah-acah kata nak sambung pasal life kat matrik pulak kan. So, lets start!

...

First week belajar, memang susah sikit lah nak adapt. Tapi dah lama tu okey jugak. Sampai kadang tu terasa tekanan membuak-buak. Ehh, jangan takut. Kat mana-mana pun tekanan banyak, cuma cemana korang atasi tu je lah. Btw, walaupun kekadang aku terasa jugak stres tu. Alhamdulillah. Masih ramai member yang sporting, kadang jatuh bangun awok-awok member ada membantu. Syukurr roomates aku bagus orangnya*mau depa tau aku puji kembang semangkukss. Bayangkanlah bila korang dapat roomates yang study 24 jam. All the time with books, tak ke gila tu? Sumpah! Aku susah nak hidup macamtu. Dengar member aku cerita pasal roomate diaorang yang macamtu aku dah seram sebab roomates aku semua jenis potpet*kahkah. Tapi bagi yang kaki study tu lain ceritalah. Kaki study pun, ada masa diaorang main jugak. Riadahla sama, takkan nak terperuk dengan buku je. Stres woi! Tapi aku tak kisah sangat dapat roomates kaki study, sebab diaorang still manusia. Hehe.

Next. Macam matrik aku stay ni, diaorang dah sediakan bahan belajar siap-siap. Just boleh dapatkan di kedai fotostat. Belilah! Ingat orang nak bagi free ke. Fasiliti kat matrik aku rasa so far lengkap je. Nak beli barang keperluan, InsyaAllah ada. Kedai siswa, terminal bas, mesin atm, kedai stationary, kafe. Jamin boleh hidup punyalah. Outing? Ada je. Boleh je nak gi outing mana-mana. Pandai jaga diri la eh. Dah besar kan? And make sure balik matrik sebelum jam 7 petang. Selalu balik bermalam ke outing kena scan kad matrik. Sebut pasal kad matrik, make sure gi kelas selau pakai lah. Kang jumpak HEP naya je. Pastu kalau gi kelas tu, awal lah sikit. On time. Nak belajar biar kita tunggu pensyarah. Bukan penayarah tunggu kita. Jadikan habit okayy?

Pastu pasal pembelajaran. Ada kelas tutorial, amali dengan kuliah. Kuliah tu paham2kan je lah ye. Amali bahasa inggerisnya lab. Dann tutorial adalah satu kelas yang mana korang banyak buat latihan. Selalunya, assignment apa bagai tu daripada kelas tutorial lah. Soal banyak tak kerja? Assignment? Ikutkan memang banyak. Nama pun matrik kan. Fast track. Hoho. Tapi ada certain pensyarah tak kisah pun kau nak buat ke idok tutorial assignment bagai tu. Mungkin markah penilaian kau berkurang or mungkin kalau pensyarah tu baik maka kau dapatlah markah free2. Nasihat kat sini, buatlah. Tak rugi satu habuk pun. Korang datang nak mengaji, nak balas jasa mak bapak, nak berjaya. So, buatlah. Jangan end up macam certain orang tu. Kerja tak buat, ada hati nak 4 flat. Mimpi. *kena sikit tempias kat aku weh. Huhu. Yang mana memang warisannya memang genius, jangan bandinglah, waaaaa. Satu lagi, kalau boleh janganlah tangguh kerjaan korang tu. Matrik ni persediaan korang sebelum ke uni. Memanglah lain sikit dengan uni. Tapi ini persediaan. Mohon ulang. PERSEDIAAN. Takut nanti masuk uni terkapai-kapai. Praktis dari sekarang ok. Ha, sambung balek. Usah tangguh kerja, tambah-tambah bila dapat lecturer strict nanti. Matrik ni, kalau tak tidur malam sebab esok lecturer mintak submit itu normal. *sis biasa tak lena malam. Pening woi. Sori, bukan nak takutkan korang. Jangan risau, weekend korang tetap berjalan.

Masa weekend masa paling student nantikan. Ye lah. Ada yang qadha tidur, movie marathon. Oh ya, laptop boleh je nak bawak. Laptop bukan satu keperluan sangat, yang takde tu tak payah la suruh parents belikan walhal kau nak masuk matrik. Tak wajib pun. Tapi dah nak bawak, bawak je lah. Sebab kadang-kadang ada jugak pakai. Memandangkan aku ni jenis tak gemar meminjam barang orang terlalu lama tambah-tambah elektronik gini, maka aku bawak sendirilah. Dan dengan itu jugak untuk marathon movie hujung minggu. Ahaks. Internet? Rasanya setiap matrik ada kot. Cuma taktau lah laju ke idok. Hah! Berbalik kepada isu pembelajaran. Nasihat kat sini jugak, jumpak lah lecturer tanya apa yang patut. Apa yang kurang jelaa kurang faham. Jadikan budaya jumpak pensyarah, tak kisahlah mana-mana pensyarah pun.*sis jarang bertanya sebab sis suka tanya member dulu. Ok. Btw, bagi PST ada dua semester and PDT empat semester. First sem ada la dalam 5-6 bulan. Sec sem pulak 4-5 bulan. Tapi serious talk la, sem dua rasa singkat sangat. Rasa rindu bakal menjelma sebab dah nak tinggalkan bumi matrik. Bumi persediaan. Dan jugak bumi di mana aku mengenal orang-orang baru yang membuatkan aku jadi diri sendiri. Ok, abaikan. Btw, berkawanlah baik-baik since korang together2 kat matrik tak lama pun. Akhir kata, sekian. ✋

Comments

Popular posts from this blog

an entry from the draft *emojijulingmatakeatas

Orientasi